perjantai 1. toukokuuta 2015

Vappuaamun kumihommia (:

Tunnustan: olen uusavuton. En ole aikaisemmin kertaakaan paikannut polkupyörän kumia. Koska suunnitelmissani on ottaa osaa muutamaan pyöräilytapahtumaan kesän aikana, joudun opettelemaan tämän taidon. Vappuaamun kunniaksi otin siis sanan mukaisesti pyörää sarvista ja ryhdyin hommiin.

Ensin piti tarkastaa, että kaikki tarvittavat välineet olivat hallussa. Paikkausboxissa on yleensä kaikki tarvittava. Edes liiman kanssa ei enää tarvitse pelata, vaan pikapaikoissa on liima itsessään. Jos uuden sisäkumin hankkii, on tiedettävä renkaan tuumakoko ja venttiilityyppi. Kaikki tämä oli ihan uutta minulle.

Jos rengaskauppaan suuntaa ostoksille, eikä ihan tiedä, mitä on tekemässä, varminta on ottaa vanhasta renkaasta ylös tuumakoko ja kuvata vaikka pyörän venttiili ilman tulppaa kännykällä myyjälle näytettäväksi. Näillä määritelmillä ammattitaitoinen myyjä löytänee hyllystä oikean sisäkumin. Onneksi perheeseen kuuluu näissä hommissa toinen vähän minua viisaampi, jolta sain apua.

Sitten itse tehtävään. Aluksi pyörä piti irrottaa haarukasta. Tämä nyt oli vielä helppoa, kun kiinnitys toimi pikalukolla.

Pyörän irrottamisen jälkeen levyjarrujen jarrupalojen väliin piti laittaa pieni muoviklipsi estämään jarrupalojen painumista vahingossa vastakkain.


Jos työn tohinassa onnistuu potkaisemaan jarrukahvaa niin, että levyjarrujen jarrupalat pääsevät painumaan yhteen, voi jarrut pahimmassa tapauksessa saada urakan aikana epäkuntoon. Tähän sain tosi tarkan selvityksen siitä, miten jarrut voivat mennä rikki, mutta myönnän etten tässä pysynyt enää kärryillä. Lähdin siis vain siitä, että noudatin ohjeita (:


Sitten päällyskumi piti saada irti vanteelta. Paikkausvälineisiin kuuluu muoviset rengasraudat, jolla päällyskumin vääntäminen pitäisi onnistua. Mutta ensi yrittämällä homma ei ollutkaan helppoa. Aikani punnerrettuani sain kuin sainkin kumin paikaltaan. Mutta ilman hyviä ohjeita urakka olisi kyllä tyssännyt tähän.

Päällyskumin irrottua venttiili piti irrotella vanteesta ja puhjennut sisäkumi ujuttaa vanteen päältä pois. Tässä kohtaa sain ohjeen miettiä ennen sisäkumin irrotusta missä kohdassa reikä todennäköisimmin saattaisi olla. Tarkastin siis löytyykö päällipyörästä piikkejä tai muita merkkejä siitä, miten reikä on syntynyt. Sama tarkastus piti tehdä myös pyörän sisäpinnalle. Sieltä sitten löytyikin pieni terävä kivi, joka oli tehnyt reiän myös päällyskumiin.

Kun syyllinen oli selvillä, potentiaalinen vikapaikka löytyi suhteellisen helposti myös sisäkumista. Ilmaa renkaaseen ja kostuketta epäillyn reikäpaikan päälle. Kuplinta paljasti vian nopeasti.

Rengas tyhjäksi, vikapaikka kuivaksi ja pieni karhennus kumin korjauskohtaan hiekkapaperilla. Pikapaikan liimaus sujui nopeasti. Onnistuin tietenkin tässä välissä kertaalleen jo hukkaamaan reikäkohdan, joten renkaan täyttäminen ja reiän etsintä piti tehdä kahteen kertaan. Mutta tulipahan tämäkin opeteltua.

Sitten pyörän sisäkumi pitää vielä ujuttaa vanteelle päällyskumin alle niin, ettei se jää kovasti kierteelle. Tämän jälkeen päällyskumi pyöräytettiin paikalleen vanteelle ja renkaaseen pumpatiin ilmaa. Kun vielä ilmaa pumpatessa tarkastaa, että päällyskumi tulee kohtuullisen tasaisesti vanteelle, homma pitäisi olla hoidettu kunnialla.

Lopuksi rengas kiinnitetiin takaisin haarukkaan. Renkaan pujotteleminen ketjujen alle ja väliin vaati hetken harkintaa, mutta kokeneemman ohjein tähänkin löytyi oikea taktiikka.


Nyt olen siis saanut ensikokemuksen renkaan paikkaamisesta. Hyvin tämä homma sujuu mukavassa aurinkoisessa kevätsäässä. Sadekelillä ja ojanpenkalla vaikeuskerrointa on sitten ihan eri tavalla...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti